Douwe van Barneveld onderscheiden met lintje: ‘Het geheugen én geweten van de organisatie’
Zeist, 24 april 2026 – Tijdens de Lintjesregen 2026 Zeist is Douwe van Barneveld benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Joyce Langenacker prees zijn jarenlange, belangeloze inzet voor kerk en samenleving.
Volgens de burgemeester is Douwe “een voorbeeld van je belangeloos inzetten voor een ander, niet afhaken als het moeilijk wordt, en altijd rustig en doordacht blijven handelen.” In haar toespraak verwees zij naar een brief van dochter Dana, die hem typeert als iemand die anderen helpt zonder daar iets voor terug te verwachten.
Onmisbare kracht
Douwe is al decennialang actief voor het Zeister Zendingsgenootschap en de Evangelische Broedergemeente Zeist. Hij verzorgt onder meer administratie, voorraadbeheer en de website van Museum Het Hernhutter Huis, en ondersteunt de Nederlandse Zendingsraad. Collega’s noemen hem “het geheugen én het goede geweten van de organisatie”.
Breed betrokken
Binnen de Protestantse Gemeente Zeist is Douwe al jaren actief voor jeugd en jongeren en zet hij zich in voor werelddiaconaat en pastoraat. Daarnaast is Douwe bestuurslid van de BMW Mono Club Nederland, waar hij ook organisatorisch een belangrijke rol vervult.
Een leven lang oog voor de ander
Volgens burgemeester Langenacker is Douwe er voor mensen “in alle fases van het leven: soms met hulp of advies, maar vaak simpelweg met aandacht.” De koninklijke onderscheiding vormt een erkenning voor die stille, maar indrukwekkende inzet.
Het ZZg feliciteert Douwe van harte met zijn Koninklijke onderscheiding.





